Kirkkaat ja murretut värit

Sävyjen kirkkaus ja puhtaus vaikuttavat suuresti siihen, miten värit heijastavat pinnoistaan ja miten lähellä ne näkyvät. Värien murtaminen on yksi väriopin perusasioita ja se tarkoittaa sitä, että perusväreihin yhdistetään hieman jotakin toista väriä, jolloin sävy muuttuu ja väristä tulee hieman murretumpi. Opettaja selitti, että luonnossa mitä kauempana esineen tai objektin oletetaan olevan, sitä murretumpi ja siten vähemmän kirkas sen tulisi olla, kun taas lähellä olevat objektit maalauksessa tulisi olla kirkkaammilla väreillä maalattu, sillä ne tulevat taulusta paremmin esiin.

Murrettuja ja kirkkaita sävyjä luonnossa

Väriopin tunnilla meidän piti maalata yksi realistinen esittävä maalaus kirkkailla väreillä ja toinen murretuilla väreillä. Maalaus sai esittää mitä tahansa, mutta toinen piti tehdä perusväreillä ja toinen kokonaan murretuilla väreillä. Itse pyörin kouluympäristön ympäri ja päädyin maalaamaan perusvärien kirkasta maalausta kukkapenkin tulppaaneista, jotka juuri olivat puhjenneet kukkaan ja loistivat kirkkaina koulun pihalla.

Pidän enemmän murretuista väreistä, joten seuraavan taulun maalaaminen oli minulle mielekkäämpää. Maalasin syksyisen järvimaiseman, jossa lämpimän ruskean ja murretun punaisen ja oranssin sävyt vaihtelivat vastarannalla heijastuen veden pintaan. Etualalle maalasin kasvillisuutta, jossa oli hieman kirkkaammat sävyt, mutta jossa silti sama murrettu kuparinhehkuinen tunnelma oransseine ja punaisine sävyineen säilyi edelleen.

Vastaväreillä maalaaminen

Väriopin tunnilla opettaja selitti kylmien ja lämpimien sävyjen merkitystä maalaustaiteessa. Kylmät sävyt vastaavat maalaustaiteessa varjoja, hämärää ja viileyttä, kun taas lämpimät sävyt valoisampia pintoja. hän näytti esimerkin maalauksesta, johon oli piirretty pilvinen taivas. Pilvien alareunat oli maalattu tummilla sinisillä sävyillä ja yläreunat, johon laskeva aurinko vielä heijasti, lämpimillä oranssin eri sävyillä. Siten koko maalaus sai harmonisen ja mielenkiintoisen sävyn, jossa kylmät ja lämpimät värit erottuivat selvästi ja korostivat valoa ja varjoa.

Sitten oli meidän taideopiskelijoiden vuoro. Opettaja toi luokkaa valkoisen kipsistä tehdyn miespatsaan, joka meidän piti maalata käyttäen pelkästään yhtä värien vastaparia koko maalauksessa. Vastapareina tuli olla siis jokin perusympyrän väreistä, eli oranssi ja sininen, keltainen ja violetti tai vihreä ja punainen. Maalauksessa kaikki patsasta esittävät varjot tulivat olla kylmällä sävyllä ja valot lämpimällä. Itse valitsin violetin ja keltaisen yhdistelmän. Oman haasteensa valkoisen patsaan luomiseen loi varjojen ja valojen näkeminen, mutta lopulta maalauksesta tuli mielenkiintoinen ja hieman mystinenkin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *