Croquis-piirustuksia alastonmallista

Aloitimme paljon odotetun alastonmaalaukseen keskittyvän kurssin ihmisen anatomiaan tutustuen. Selvitimme ihmisluuston tärkeät elementit, joissa korostuvat lantioluut, jalkojen sääri- ja pohjeluut, selkäranka, rintakehän kylkiluut, pääkallo ja lopulta kädet muodostavat kämmenet, kyynärluu ja olkaluu. Kaikkiin luihin emme perehtyneet, sillä tarkoitus oli saada aikaan ihmisen yksinkertainen hahmotelma, joista tärkeimmät olivat lantio, selkäranka, rintakehä ja raajat.

Ihmiskehon hahmottaminen luustopiirustuksilla

Tarkoituksenamme oli siis piirtää nopeasti ihmishahmoja erilaisissa asennoissa, mutta miettiä hahmoa vain luuston kautta ja piirtää luuston asennot sen sijaan, että piirtäisimme hahmon itsensä. Croquis-piirustusten, eli nopeasti tehtävien hahmotelmien tarkoituksena on luoda nopeasti mahdollisuus hahmottaa ja luoda keho, jonka avulla alitajuntakin oppii ihmisanatomiaa. Luonnosten tekemiseen saimme vain minuutin aluksi ja myöhemmin aikaa vielä pienennettiin. Ennen aloittamista opettajamme kiinnitti huomiota tärkeään, mutta yleiseen virheeseen, jota meidän tuli välttää. Monet alkavat nopeissa piirustuksissa keskittyä esimerkiksi silmien ja sormien piirtämiseen, johon kului turhaa aikaa ja jotka olivat anatomian kannalta täysin epäoleellisia.

Luokkahuoneeseen asteli pyylevä miesmalli pyyhe päällä ja nousi korokkeelle meidän opiskelijoiden malliksi. Kurssillamme olevien poikien pettymys melkein kuului huokauksena, kun malli ei ollutkaan hehkeä nainen, mutta meitä tyttöjä asia lähinnä huvitti. Ensimmäisiä luustoon keskittyviä piirustuksia nopeasti maalatessamme mallin tuli vaihtaa asentoaan minuutin välein. Omasta mielestäni mallin piirtämiseen oli helppo keskittyä, koska aivot työskentelivät luuston oikein piirtämiseksi, mutta mallin vaihtaessa asentoa tuli hieman epämukava olo hänen puolestaan.

Pikapiirustusten luominen ihmiskehosta

Luustopiirustusten jälkeen siirryttiin piirtämään elävää mallia sellaisenaan keskittyen jo oikeisiin mallin ääriviivoihin ja asentoihin. Se oli huomattavasti helpompaa kuin luustorakenteen piirtäminen, sillä mielikuvituksen varaan ei jäänyt enää niin paljon ja ihmiskehon piirtäminen oli helpompaa. Aiemmin harjoitellun luuston piirtäminen kyllä auttoi hahmottamaan ihmisen mittasuhteet oikein niin, että päästä ei tullut liian suurta ja kädet ja jalat tulivat oikean pituisiksi kehoon nähden.

Lopulta viimeisimmät nopeimmat hahmotelmat luotiin vain kolmessakymmenessä sekunnissa, joka tuntui niin lyhyeltä ajalta, että ehdin piirtää vain selän hahmot, nopeasti tärkeimmät ääriviivat, pään kaaren ja jalat. Kaikkien opiskelijoiden luonnoksia tarkistellessa kuitenkin huomasi, että taito harjaantui piirustusten edetessä, sillä ensimmäiset luonnokset olivat epämääräisiä ja luonnottomia, mutta uudemmat jo aivan selvästi mallia esittäviä ja sopusuhtaisempia.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *